روش های درمان عدم تمرکز در دانش آموزان از نگاه مجله اینترنتی معلم شو

اختلال کمبود توجه ( بیش فعالی ) که به عنوان ADHD نیز شناخته می شود، یک مشکل عصبی رشدی با شیوع جهانی 4 درصد تخمین زده شده است. به نظر می رسد افراد مبتلا به این اختلال بی قرار هستند، در تمرکز مشکل دارند و احتمال بیشتری دارد که به صورت تکانشی عمل کنند. تشخیص و درمان ADHD معمولا در دوران کودکی انجام می شود. قصد داریم روش های درمان این اختلال را از نگاه مجله اینترنتی معلم شو بررسی کنیم.

یکی از سختی های شغل معلمی در کلاس درس، این است که برخی از دانش آموزان دارای اختلال ADHD باشند.

trhrthrtg روش های درمان عدم تمرکز در دانش آموزان از نگاه مجله اینترنتی معلم شو

داروها

به طور کلی، هنگام درمان ADHD، دارو ابزاری برای کاهش علائم مرتبط است، نه یک درمان دائمی. بسیاری از مردم بر این باورند که تنها راه درمان ADHD دارو است. اما درک این نکته مهم است که دارو برای همه مناسب نیست. همچنین، حتی اگر گاهی اوقات مؤثر باشد، تمام مشکلات یا علائم شما را به طور کامل از بین نمی برد.

در واقع، در حالی که این دارو تمرکز را بهبود می بخشد، علائم گیجی، مدیریت ضعیف زمان، فراموشی و بسیاری از عوارض جانبی دیگر را که بیشتر کودکان مبتلا به ADHD تجربه می کنند، کاهش می دهد.

به طور منظم ورزش کردن

ورزش منظم یکی از موثرترین و ساده ترین راه ها برای کاهش علائم مرتبط با ADHD است و همچنین می تواند به بهبود حافظه، تمرکز، انگیزه و خلق و خوی کمک کند. فعالیت بدنی یا ورزش در واقع با سوزاندن انرژی اضافی بدن که می تواند منجر به تکانشگری شود، به این امر کمک می کند. علاوه بر این، سطح هورمون‌های نوراپی نفرین، سروتونین و دوپامین در مغز بلافاصله پس از ورزش افزایش می‌یابد که همگی می‌توانند بر تمرکز تأثیر بگذارند. به این ترتیب می توان گفت که اثرات ورزش و داروهایی مانند ریتالین و آدرال مشابه است. اما ورزش برخلاف داروها نیازی به نسخه ندارد و عوارضی هم ندارد!

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه کیک شکلاتی با فر

خواب کافی

همانطور که تمرکز ضعیف می تواند منجر به بی خوابی شود، مشکلات خواب نیز می تواند علائم این اختلال را تشدید کند. بنابراین، یک برنامه خواب منظم برای کمک به مدیریت ADHD در دانش آموزان ضروری است. بهبود کیفیت خواب می تواند تمرکز، تمرکز و خلق و خوی شما را در درازمدت بهبود بخشد.

تغذیه مناسب

وقتی نوبت به مدیریت و درمان ADHD در دانش آموزان می رسد، رژیم غذایی به اندازه هر درمان دیگری مهم است. بیشتر مشکلات تکانشگری و بی توجهی در افراد مبتلا به دلیل رژیم غذایی نامناسب است. هدف شما توجه به عادات غذایی است. این به معنای برنامه ریزی برای خرید و استفاده از وعده های غذایی سالم است.

گفتار درمانی

دانش آموزان مبتلا به ADHD اغلب مشکلاتی با شکست مزمن، مشکلات تحصیلی و تعارض در روابط را تجربه می کنند. گفتار درمانی رویکردی است که می تواند به این افراد کمک کند تا با عزت نفس پایین، احساس شرم و کمرویی که ممکن است در دوران کودکی و نوجوانی تجربه کرده اند و انتقادهای بیشماری که از سوی افراد نزدیک دریافت می کنند، مقابله کنند.

بیشتر بخوانید:  تاریخچه لباس زیر

چند نکته مهم

معلم هوشمند باید در انتخاب روش تدریس و نگارش طرح درس به دانش آموزان دارای اختلال ADHD توجه کند.

علاوه بر درمانگران و پزشکان، بسیاری از متخصصان دیگر نیز وجود دارند که می توانند به معلم در غلبه بر چالش های مرتبط با ADHD دانش آموزان کمک کنند.

مربی رفتاری یکی از این متخصصان است. برخلاف درمانگران سنتی که به افراد دارای مشکلات عاطفی کمک می کنند، درمانگران رفتاری تنها بر راه حل های عملی برای مشکلات روزمره مرتبط با ADHD تمرکز می کنند. کوچینگ رفتاری به دانش آموزان استراتژی هایی برای سازماندهی محیط مدرسه و خانه، برنامه ریزی روزانه، اولویت بندی کارها و موارد دیگر یاد می دهد.

ممکن است مربی رفتاری به جای ملاقات در دفتر به خانه دانش آموز بیاید یا تلفنی با دانش آموز صحبت کند. به طور کلی می توان گفت که بسیاری از روابط بین مربیان و بیماران از راه دور است. مشاوره آنلاین روش دیگری است.

trhrhyr روش های درمان عدم تمرکز در دانش آموزان از نگاه مجله اینترنتی معلم شو

روش های تشخیص ADHD

  • تکالیف را به طور منظم انجام نمی دهند و معلمان و خانواده هایشان همیشه از این موضوع شکایت دارند.
  • یکی از نشانه های این افراد حرکات و رفتارهای سریع و خطرناک است که باعث نگرانی والدین و معلمان شده و خطرات زیادی را به دنبال دارد.
  • اکثر این افراد وقتی دیگران در حال صحبت کردن هستند حرفشان را قطع می کنند و رفتار غیرارادی از خود نشان می دهند.
  • وقتی روی صندلی می نشستند، مدام در حال حرکت هستند و نمی توانند بی حرکت بنشینند و تمرکز کنند.
  • رفتار افراد بیش فعال غیرقابل پیش بینی است و به سرعت عصبانی و عصبی می شوند. این رفتار می تواند مشکلات جدی در روابط آنها با همسالان اجتماعی و مدرسه ایجاد کند.
  • قبل از اینکه فکر کنند عمل می کنند و قبل از اتمام به سؤالات پاسخ می دهند، برای خود مشکل ایجاد می کنند و کلاس درس را مختل می کنند.
  • ویژگی بارز دانش آموزان بیش فعال بی توجهی است. آنها هیچ عکس العملی نشان نمی دهند، آنها به معلم یا مشاور و هرکسی که می خواهد چیزی به آنها یاد بدهد گوش نمی دهند.
  • دانش آموزان بیش فعال حواسشان پرت است و نمی توانند برای مدت طولانی روی فعالیت های خاص تمرکز کنند.
  • بیشتر بچه ها حوصله کارهای طولانی را ندارند و زود خسته می شوند، اما بچه های بیش فعال بیشتر از بچه های عادی مستعد این مشکل هستند.
بیشتر بخوانید:  معرفی دوره های تخصصی آموزشگاه کامپیوتر

مطلب پیشنهادی

مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی با دکتر روانشناس پروانه صفایی مقدم

باتوجه به درخواست‌های مکرر کاربران، وب سایت جدید دکتر پروانه صفایی مقدم به آدرس   …