خواص نخود چیست؟

نخود در دسته دانه‌های خوراکی و حبوبات پرمصرف قرار دارد که از سالیان بسیار دور نیز در خاورمیانه کشت و مصرف می‌شد. خواص نخود به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین، فیبر، پروتئین و مواد معدنی ضروری برای سلامت بدن بسیار حائز اهمیت است. اما خواص نخود چیست؟ در این مطلب همراه ما باشید.

7f4b9c08 0882 402f 9412 0ea65ac2352c خواص نخود چیست؟

فواید نخود برای پوست و مو

از فواید نخود برای پوست می‌توان به خاصیت ضد چین و چروکی این ماده اشاره کرد. نخود به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین‌های گروه B از سلامت پوست حمایت می‌کند.

درواقع این نوع آنتی اکسیدان‌ها انرژی لازم برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و از بین بردن چین و چروک‌های پوست را فراهم می‌کنند.

اگر از نخود پخته و زردچوبه یک خمیر تهیه کنید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه به‌عنوان ماسک بر پوست صورت بمالید، متوجه از بین رفتن لکه‌های پوستی خواهید شد.

پروتئین، روی، ویتامین A، مس و منگنز موجود در نخود موجب تقویت ریشه مو و قطع ریزش مو غیرطبیعی خواهد شد. این مورد یکی از فواید نخود برای مو است که در چندین مطالعه اثبات‌شده است.

نخود و تقویت قوای جنسی مردان

نخود موجب تقویت قوای جنسی آقایان می‌شود. چراکه بر میزان تولید اسپرم‌های سالم اثر گذاشته و نیروی جنسی و قدرت باروری را در مردان افزایش می‌دهد. مطالعات و متون قابل استناد زیادی، بر خاصیت افزایش باروری مردان با نخود مهر تأیید زده‌اند.

تقویت دستگاه گوارش با نخود

محققان بر این باورند که فیبر موجود در نخود موجب تقویت و بهبود دستگاه گوارش خواهد شد. زیرا فیبر نخود از نوع محلول در آب  است و پس از وارد شدن به معده نوعی ماده ژله‌ای ترشح می‌کند که موجب افزایش تعداد باکتری‌های سالم در روده شما می‌شود.

کنترل و درمان کبد چرب

محققان دریافته‌اند که مصرف نخود در کنار اصلاح سبک زندگی و پیروی از یک نوع رژیم غذایی مناسب می‌تواند تا حد بسیار زیادی به درمان کبد چرب کمک کند.

بیشتر بخوانید:  هر آنچه که باید درباره تابلو فرش ماشینی بدانید

 افرادی که نخود را در رژیم غذای خود جای‌داده بودند توانستند که گرید بیماری کبدی خود را به مراتب کم خطرتر کاهش دهند.

درمان کم‌خونی با نخود

تأمین آهن و درمان کم‌خونی از فواید نخود برای تمامی سنین و جنسیت‌ها است. مصرف یک فنجان نخود حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را مرتفع می‌کند.

در صورت تأمین آهن مورد نیاز بدن، شما می‌توانید رشد فیزیکی بهتر، عملکرد و رشد مغزی متناسب، افزایش متابولیسم و تقویت ماهیچه‌ها را تجربه کنید.

کاهش کلسترول

پتاسیم و منیزیم نخود به‌گونه‌ای است که مصرف آن می‌تواند منجر به کاهش کلسترول بد یا LDL شود. همچنین چربی‌های مفید نخود از تجمع کلسترول در خون و رگ‌های خونی نیز جلوگیری می‌کند. به همین دلیل پزشکان مصرف نخود را به افراد دارای کلسترول بالا توصیه می‌کنند.

تقویت چشم

روی، ویتامین A و بتاکاروتن ازجمله عناصری هستند که موجب تقویت چشم و بینایی شده و از پیشرفت بیماری‌هایی همچون دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کند.

کنترل دیابت با نخود

یکی از خواص نخود کنترل و کاهش قند خون بالا است. محققان بر این باورند که نخود از راه‌های مختلفی می‌تواند دیابت را کنترل کند. نخود شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارد. به همین دلیل سرعت افزایش قند خون پس از مصرف غذا را کاهش می‌دهد.

پروتئین و فیبر موجود در نخود به حفظ سطح قند خون سالم کمک کند و میزان حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد؛ بنابراین کاهش قند خون می‌تواند در پی بهره‌گیری از خواص نخود پخته نیز باشد

نخود و لاغری

مطالعات متعددی در این زمینه صورت گرفته است که فواید نخود بر لاغری را تأیید می‌کنند. چراکه پروتئین و فیبر موجود در نخود باعث کنترل و کاهش اشتهای کاذب می‌شود. ترکیب فیبر و پروتئین باعث کند شدن روند هضم می‌شود.

بیشتر بخوانید:  درآمد دلاری با خرید دستگاه‌‌های ماینر

درواقع مواد غذایی مدت‌زمان بیشتری در معده شما قرار خواهد داشت؛ بنابراین مدت طولانی‌تری را احساس سیری خواهید کرد. علاوه بر این‌ها پروتئین سطح هورمون‌های کاهش اشتها را در بدن شما افزایش داده و به‌طور خودکار کالری دریافتی شما را پایین می‌آورد.

63dc08e7 1863 46fe 8119 dbc5c9422f7a خواص نخود چیست؟

نخود سرشار از پروتئین گیاهی

نخود منبع بسیار خوبی از پروتئین گیاهی است که یک جایگزین عالی گوشت برای گیاه خواران است. این نوع پروتئین نقش موثری در مدیریت وزن، کنترل اشتها، سلامت استخوان و افزایش قدرت عضلانی دارد.

مصرف نخود با غلات کامل حاوی متیونین مانند کینوا به شما کمک می‌کند که رژیم غذایی‌تان تمام اسید آمینه‌های ضروری بدن را تأمین کند.

نخود و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

منیزیم و پتاسیم دو عنصر بسیار مهم برای حفظ سلامت قلب هستند. چراکه با تنظیم فشارخون و حمایت از سلامت قلب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کرونری را به‌شدت کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر فیبر موجود در نخود باعث کاهش‌تری گلیسیرید و کلسترول LDL (بد) می‌شود. در نتیجه حمایت از قلب یکی دیگر از فواید نخود برای بدن است.

نخود در بارداری

فولات یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز مادر و جنین در دوران بارداری است که سلامت هر دوی آن‌ها درگرو این ماده ارزشمند است. فولات خطر نقص لوله عصبی و وزن کم نوزاد هنگام تولد را کاهش می‌دهد و مانع مبتلا شدن مادران باردار به بیماری‌های عفونی خواهد شد.

نخود حاوی فولات، فیبر، پروتئین، آهن و کلسیم است که به‌شدت عناصر مهم و حیانی برای سلامت مادر و جنین هستند. به همین دلیل می‌توان گفت که حمایت از بارداری یکی از خواص نخود برای زنان است.

نخود و جلوگیری از سرطان

اسیدهای چربی که در ترکیبات نخود وجود دارد از التهاب مزمن پیشگیری می‌کند. با کاهش یافتن التهاب در روده بزرگ، خطر ابتلا به سرطان روده و رکتوم نیز کاهش پیدا خواهد کرد. این امر در پی بهره‌گیری از خواص نخود پخته میسر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  بهترین وکیل طلاق در تهران | مشاوره رایگان با وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان

نخود در طب سنتی

در طب سنتی و مزاج شناسی نخود را به‌عنوان یک ماده غذایی با طبعی گرم و خشک می‌شناسند؛ اما نوع تازه آن طبیعی گرم و مرطوب دارد. بسیاری از اطبا بر این باورند که نخود یک ضد درد است و برای تسکین درد کمر بسیار مفید خواهد بود.

در طب سنتی نخود خاصیت ملین بودن، اشتهاآور، پاک‌کننده کبد و کلیه، مقوی، برطرف‌کننده بواسیر، افزایش قوای جنسی، بهبود خلق‌وخو و از بین برندگی سردی مزاج دارد.

آب نخود برای چه چیزی خوب است؟

تمامی خواص نخود پخته را می‌توان در آب نخود پیدا کرد. این ماده غذایی برای تقویت قوای جنسی، درمان بیماری‌های کبدی و کلیوی، تقویت عضلات، جلوگیری از اسپاسم و بهبود عملکرد مغز بسیار مفید است.

0b572559 f39f 4043 9501 8274005c1592 خواص نخود چیست؟

چه کسانی نباید نخود مصرف کنند؟

اگر دچار مشکلات شدید گوارشی مانند اسهال، نفخ، اسپاسم معده و حساسیت به حبوبات هستید بدون مشورت با پزشک از مصرف نخود اجتناب کنید. چراکه ممکن است دچار مسمومیت با این ماده غذایی شوید.

کلام آخر

مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان هایی که در نخود وجود دارد سلامت بدن را تا حد زیادی تضمین می‌کند اما آنچه در این میان اهمیت زیادی دارد این است که مصرف هیچ ماده غذایی به تنهایی قادر به تقویت سیستم ایمنی و سلامت بدن نخواهد شد.

در نتیجه برای بهره‌مندی از فواید نخود برای لاغری، تقویت دستگاه گوارش، کنترل دیابت، پیشگیری از سرطان و کاهش کلسترول باید سبک زندگی خود را اصلاح کرده و از انواع رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی با دکتر روانشناس پروانه صفایی مقدم

باتوجه به درخواست‌های مکرر کاربران، وب سایت جدید دکتر پروانه صفایی مقدم به آدرس   …