خواص کلم بروکلی؛ کلمی که نمی‌توانید به راحتی از فواید آن بگذرید

خواص کلم بروکلی؛ کلمی که نمی‌توانید به راحتی از فواید آن بگذرید

بروکلی نوعی سبزی چلیپایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات گیاهی مفید است. خواص کلم بروکلی فراوان است و می‌تواند به سلامت چشم‌ها و قلب کمک کند. مصرف این گیاه در پیشگیری از بیماری‌های مختلف هم اثرگذار است.

کلم بروکلی کالری کمی دارد و حاوی مواد مغذی فراوان است. در این مطلب از خواص بروکلی، ارزش غذایی آن، در رژیم غذایی نقشش در سلامتی می‌گوییم.

dc46fd43 084f 4361 86cb eb2b83968591 خواص کلم بروکلی؛ کلمی که نمی‌توانید به راحتی از فواید آن بگذرید

خواص کلم بروکلی چیست؟

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی ترکیباتی حاوی گوگرد دارند که باعث ایجاد طعم و بویی خاص در آن‌ها می‌شود. این ترکیبات خواص متنوعی دارند که در ادامه مطالعه می‌کنید. برای شناخت خاصیت کلم بروکلی باید موارد زیر را مرور کنید:

برگرفته از: مجله سلامتی لیمومی

fd48bf16 4a5e 4071 9d06 f83b8d10fc2a خواص کلم بروکلی؛ کلمی که نمی‌توانید به راحتی از فواید آن بگذرید

پیشگیری از سرطان

سرطان با رشد سریع سلول‌های غیرطبیعی ایجاد می‌شود و با استرس اکسیداتیو یا تخریب سلول‌ها همراه است.

بروکلی مملو از ترکیباتی است که می‌توانند در مقابل چنین روندی بایستد.

مطالعات نشان داده که یکی از مهم‌ترین خواص کرم بروکلی مقابله با سرطان‌های زیر است:

  • کولورکتال (روده بزرگ)؛
  • پروستات؛
  • پانکراس؛
  • سینه؛
  • ریه؛
  • معده.

bea6bd79 e5c0 4237 a4f4 dd2e09b72e11 خواص کلم بروکلی؛ کلمی که نمی‌توانید به راحتی از فواید آن بگذرید

کاهش سطح کلسترول

مواد موجود در کلم بروکلی با اسیدهای صفراوی در روده همراه می‌شوند و به دفع آن‌ها کمک می‌کنند و نمی‌گذارند که دوباره مورد استفاده قرار بگیرند. چنین روندی منجر به سنتز یا ساخت اسیدهای صفراوی جدید از کلسترول می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی را در رژیم مزوبولیک لیمومی کم می‌کند.

سلامت چشم

کلم بروکلی حاوی بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. بنابراین از فواید کلم بروکلی باید به تقویت بینایی هم اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید:  فوت و فن خانه‌داری که هر خانمی باید بداند

دو مورد از کاروتنوئیدهای اصلی موجود در بروکلی، لوتئین(Lutein) و زآگزانتین(Zeaxanthin) هم می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، یعنی نوعی بیماری چشمی مختل‌کننده بینایی کمک کنند.

21ea99f3 96fc 4042 9038 b31baf96aaab خواص کلم بروکلی؛ کلمی که نمی‌توانید به راحتی از فواید آن بگذرید

تأمین فیبر بدن

یک فنجان بروکلی حدود ۲ گرم فیبر دارد. اگرچه فیبر معمولاً برای تقویت سلامت دستگاه گوارش و سیر نگه‌داشتن شناخته می‌شود، اما فواید دیگری به‌شرح زیر هم دارد که در فهرست انواع خاصیت کلم بروکلی قرار می‌گیرد:

  • محافظت از قلب از طریق کاهش سطح کلسترول
  • کاهش قند خون و پشتیبانی از تنظیم انسولین برای ایجاد انرژی ثابت و یکنواخت

تقویت عملکرد مغز

اشاره شد که لوتئین و زآگزانتین رنگدانه‌هایی هستند که در کلم بروکلی یافت می‌شوند. این رنگدانه‌ها فواید زیادی دارند، از جمله مزایای مربوط به سلامت مغز.

با این مواد مغز و بافت عصبی عملکرد سالم‌تری پیدا می‌کند و از آن در برابر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن محافظت می‌شود.

بهبود قدرت استخوان‌ها

یکی از فواید کلم بروکلی بهبود توان استخوان‌ها است. این سبزی حاوی چند ماده مغذی ضروری برای تشکیل استخوان و جلوگیری از کاهش تراکم آن است. این موارد عبارت‌اند از:

  • ویتامین K، منیزیم، فسفر
  • کلسیم، فلز مس، فلز روی
  • ویتامین سی

تولید آنتی‌اکسیدان‌های مناسب

ترکیبات طبیعی موجود در بروکلی هم مانند عواملی برای سم‌زدایی اقدام می‌کنند. منظور چیست؟ یعنی آن‌ها به غیرفعال‌کردن مواد شیمیایی بالقوه آسیب‌رسان یا خروج سریع‌ترشان از بدن کمک می‌کنند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی محافظ با آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش مقابله می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  هر آنچه باید از طراحی داخلی مغازه بدانید

6a7f7bc7 0471 4ad2 b29e 4d97c6a7ae82 خواص کلم بروکلی؛ کلمی که نمی‌توانید به راحتی از فواید آن بگذرید

طبع کلم بروکلی چیست؟

بروکلی طبعی گرم و خشک دارد. کسانی که طبعی مشابه دارند، در زمان مصرف بروکلی باید به این موضوع دقت داشته باشند. یکی از راه‌های که چنین افرادی باید در پیش بگیرند، مصرف هم‌زمان بروکلی با موادی نظیر گزینه‌های زیر است تا بتوانند اثرات این ماده روی مزاج و سلامتشان را مدیریت کنند:

  • زردچوبه؛
  • فلفل سیاه؛
  • آویشن.

نقش کلم بروکلی برای لاغری

کلم بروکلی مانند سایر سبزیجات غیر نشاسته‌ای کالری کمی دارد و سرشار از فیبر برای کنترل وزن است. فیبر و آب  موجود در کلم بروکلی در زمینه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند و زمینه لاغرشدن را به‌وجود بیاورد:

  • کندی هضم و بیشترکردن مدت‌زمان سیری؛
  • حذف غذاهای پرکالری از برنامه روزانه و پرکردن حجم معده.

نحوه شستن کلم بروکلی به چه شکل است؟

یک کاسه بزرگ را با آب سرد یا گرم پر کنید. اجازه دهید که بروکلی که آن را پیش‌تر تکه‌تکه کرده‌اید، ۲ دقیقه خیس بخورد، سپس سبزیجات را در آبکش بریزید.

کلم بروکلی را در حالی که هنوز در آبکش است، دوباره زیر آب شیر بشویید. قابلمه‌ای را پر از آب جوش کنید و بروکلی‌ها را به‌مدت چند ثانیه در آن فرو کنید و بیرون بکشید. با این کار انگل‌های احتمالی آن را از بین خواهید برد و سبزی رنگ زیبا و باطراوتی هم پیدا خواهد کرد.

خواص بروکلی برای بدنسازی چیست؟

کلم بروکلی به خودی‌خود کمک زیادی به عضله سازی نمی‌کند. با‌این‌حال، ترکیبی موجود در آن می‌تواند در عضله‌سازی موثر باشد. ترکیبی به نام سولفورافان توانایی کاهش میوستاتین را دارد. میوستاتین توان بدن برای رشد عضله جدید را کاهش می‌دهد، با کاهش سطح میوستاتین عضلات سریع‌تر رشد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  آموزش ثبت نام وام ازدواج در سامانه ve.cbi.ir

ارتباط کلم بروکلی و کبد چرب چیست؟

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، مقدار زیادی سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی می‌تواند بخشی از این استراتژی باشد.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که این سبزی ترد از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر‌الکلی محافظت می‌کند.

آیا بروکلی برای کیست تخمدان مناسب است؟

غذاهای حاوی منیزیم مانند بادام، موز، آلو، بادام هندی و کلم بروکلی به کاهش گرفتگی‌های دردناک مرتبط با کیست تخمدان کمک می‌کنند. بروکلی هورمون‌های اضافی بدن را هم دفع می‌کند و گزینه مناسبی برای رژیمی متعادل در زمان ابتلا به کیست‌های تخمدانی است.

نظر طب سنتی راجع به کلم بروکلی

از نظر طب سنتی، بروکلی کاربردهای فراوانی دارد. در پزشکی سنتی چینی و سایر نواحی دنیا از این ماده گیاهی برای تنظیم گردش آب در بدن استفاده می‌شود. ضمن اینکه باور بر این است که بروکلی می‌تواند گردش خون را متعادل کند و برای معده، مثانه، طحال و کبد مفید است.

نوبت شماست!

با خواص کلم بروکلی خام و پخته آشنا شدید و از فوایدش خواندید. این ماده گیاهی هم طعم خوبی دارد و هم سرشار از مواد مغذی است. با اضافه‌کردن آن به رژیم غذایی‌تان می‌توانید سالم‌تر از همیشه باشید.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

رژیم کانادایی چیست؟ لاغری در 15 روز!

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن با توجه به گزینه‌های متعدد موجود می‌تواند برای …