وزارت و دولت حاکم در استرالیا

56y6g57eu656yh وزارت و دولت حاکم در استرالیا

استرالیا یک فدراسیون تشکیل‌شده از شش ایالت است که به همراه دو قلمرو خودگردان دارای قانون اساسی، پارلمان (مجلس)، دولت و قوانین مختص به خود هستند. در استرالیا، دولت بانام‌های دولت فدرال، دولت مشترک‌المنافع یا دولت استرالیا شناخته می‌شود. دولت‌های ایالتی و سرزمینی بر طبق اصل حکومت پارلمانی که ارجاع گرفته از سیستم حکومتی بریتانیا است، اداره می‌شوند.

ساختار دولت استرالیا

دولت کشور استرالیا مانند بقیه‌ی سیستم‌های حکومتی، از سه بخش تشکیل‌شده است: قوه مجریه (نخست‌وزیر، وزرا وادارات دولتی)، مقننه (پارلمان استرالیا) و قوه قضاییه.

قوه مقننه یا پارلمان فدرال، از دو مجلس تشکیل‌شده است: مجلس نمایندگان (مجلس عوام) و سنا (مجلس اعیان).

مجلس نمایندگان 151 عضو دارد که هرکدام نماینده یک حوزه انتخاباتی منفرد با تقریباً 165000 نفر جمعیت هستند.

سنا 76 عضو دارد: دوازده عضو از هر یک از شش ایالت و دو عضو از قلمروهای داخلی استرالیا، قلمرو پایتخت استرالیا و قلمرو شمالی.

دولت استرالیا در مقام اجرایی خود توسط حزب یا ائتلاف با اکثریت مجلس نمایندگان تشکیل می‌شود و نخست‌وزیر رهبر پارلمان است که از حمایت اکثریت اعضای مجلس نمایندگان بهره‌مند‌است. نخست‌وزیر رسماً توسط فرماندار کل به این سمت منصوب می‌شود.

زمان تأسیس دولت مشترک‌المنافع استرالیا

نام رسمی استرالیا، کشور مشترک‌المنافع استرالیا است. مشترک‌المنافع استرالیا در 1 ژانویه 1901، زمانی که شش مستعمره نیمه خودمختار بریتانیا متحد شدند تا به یک کشور تبدیل شوند، تشکیل شد. قوانین حکومتی برای این کشور جدید در قانون اساسی استرالیا تبیین شده است.

اغلب به کشور استرالیا عنوان فدراسیون اطلاق می‌شود، زیرا قانون اساسی کشور یک سیستم حکومتی فدرال ایجاد کرده است.

در سیستم فدرال، قدرت‌ها بین دولت مرکزی و ایالت‌های جداگانه تقسیم می‌شود. در استرالیا، قدرت بین دولت فدرال مشترک‌المنافع و شش دولت ایالتی تقسیم‌شده است.

دولت و سیاست استرالیا

استرالیا دارای سه سطح از دولت می‌باشد که برای رفع نیازهای مردم این کشور با یکدیگر کار و تعامل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  لپ تاپ استوک یا همان لپ تاپ‌های دست دوم

سه سطح دولت استرالیا:

– پارلمان فدرال: که برای کل کشور قانون‌گذاری می‌کند.

– پارلمان شش ایالت و دو قلمرو: که برای ایالت‌ها یا قلمروهایشان قانون‌گذاری می‌کنند.

-شوراهای محلی: که بیش از 500 شورا می‌باشند… این نهاد وظیفه وضع قوانین و مقررات محلی را بر عهده‌دارند.

مجلس استرالیا

قانون اساسی قدرت قانون‌گذاری کشورهای مشترک‌المنافع، اختیار وضع قوانین را به پارلمان می‌دهد. پارلمان متشکل از ملکه به نمایندگی از فرماندار کل و دو مجلس ازجمله مجلس نمایندگان و سنا است. قوانین پیشنهادی برای تبدیل‌شدن به قانون، باید مورد موافقت هر دو مجلس قرار گیرند. دو مجلس دارای اختیارات مساوی هستند، با این تفاوت که محدودیت‌هایی در اختیار سنا برای معرفی یا اصلاح مستقیم بعضی از قوانین مالی وجود دارند.

فرماندار کل با تصویب قوانین در فرآیند قانون‌گذاری نقش دارد. مجلس همچنین به دولت مجریه اجازه می‌دهد تا برای هزینه‌ها و مالیات، خرج پول عمومی و بررسی اقدامات اداری دولت وارد عمل شود. یکی دیگر از وظایف پارلمان تحت سیستم استرالیا، این است که اعضای دولت اجرایی را از طریق عضویت جذب کند.

پس از انتخابات عمومی، حزب سیاسی یا ائتلاف احزاب، با حمایت بیشتر اعضا در مجلس نمایندگان، حزب حاکم و رهبر آن به سمت نخست‌وزیر نائل می‌شود. ترکیب مجلس همچنین تعیین می‌کند که چه کسی اپوزیسیون رسمی را تشکیل می‌دهد. اپوزیسیون بر طبق کنوانسیون، مخالفت با دولت را بر عهده دارد. اپوزیسیون بخش مهمی از سیستم حکومتی دموکراتیک استرالیا است. درحالی‌که طبق تعریف، دولت از حمایت اکثریت اعضای مجلس نمایندگان بهره‌مند‌است، سیستم رأی‌گیری مورداستفاده برای انتخابات سنا، فرصت بیشتری را به احزاب اقلیت و افراد مستقل می‌دهد و دولت اغلب از حمایت اکثریت در سنا برخوردار نیست.

قوانین دولت استرالیا

دولت استرالیا مانند هر دولت دیگری به‌منظور حفظ امنیت، رفاه، سلامت و… قوانین گوناگونی را وضع کرده است که در این مقاله به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:  اقدام شجاعانه مرد جوان برای نجات یک پرنده از میان کوسه‌ها

قوانین ورود به استرالیا

چه چیزی در هنگام ورود به استرالیا در مرز در انتظار شما است و شما چه چیزی را می‌توانید وارد کشور کنید؟

پیش از سفر به استرالیا لازم است بدانید که هنگام ورود به این کشور چه مواردی در انتظار شما است.

آگاهی ازآنچه می‌توانید وارد کشور کنید نیز مهم است. در حقیقت چیزهایی وجود دارد که نمی‌توانید به‌عنوان یک مسافر به استرالیا بیاورید.

استرالیا نیز الزامات ایمنی زیستی سخت‌گیرانه‌ای دارد. دقت کنید که چه چیزی را می‌توانید به کشور بیاورید و چه چیزی را نمی‌توانید بیاورید.

بیشتر وسایل شخصی را که در چمدان خود حمل می‌کنید می‌توانید بدون مالیات و عوارض به استرالیا بیاورید. به‌عنوان یک مسافر و اینکه می‌توانید مقادیر محدودی کالاهای عمومی، مشروبات الکلی و تنباکو را بدون عوارض بخرید.

خدمات دولتی، قبل و بعد از ترک استرالیا

شما ممکن است پیش از ترک استرالیا بخواهید خانه خود را بفروشید و مالیت خود را نیز تسویه کنید، یا ممکن است پس از ترک استرالیا این کار را بخواهید انجام دهید.

بر طبق قوانین هنگامی‌که شما ملک مسکونی خود را می‌فروشید (به‌جز در شرایط محدود) دیگر نمی‌توانید معافیت اقامت اصلی CGT را مطالبه کنید.

قبل از 9 می 2017، ساکنان خارجی که مقیم استرالیا بوده‌اند، می‌توانستند در هنگام فروش ملک مسکونی در استرالیا، معافیت اقامت اصلی CGT را درخواست کنند، به این معنی که مجبور به پرداخت CGT درفروش نیستند.

اگر برای ترک استرالیا به کمک نیاز دارید، ممکن است واجد شرایط دریافت کمک از طریق برنامه کمک به بازگشت مجدد به کشور باشید.

کسانی که وضعیت ویزای آن‌ها پیچیده‌تر است یا شرایط شخصی دشواری را تجربه می‌کنند، ممکن است بتوانند از سرویس حل وضعیت که یکی از خدمات دولت است، کمک بگیرند.

بیشتر بخوانید:  مشاوره حقوقی با وکیل آنلاین

اجتناب از حضور در مناطق درگیری

شما باید از سفر به مناطق درگیر جنگ اجتناب کنید. دولت نگران استرالیایی‌هایی است که با مهارت‌ها و اهدافی که از جنگ یا آموزش با گروه‌های تروریستی به دست آورده‌اند، به مناطق درگیری سفر می‌کنند و به استرالیا برمی‌گردند.

ورود یا ماندن عمداً در یک منطقه اعلام‌شده، توسط شخص جرم است. مناطق اعلام‌شده در وب‌سایت واحد امنیت ملی استرالیا موجود است.

ترکیب وزارت

وزارت استرالیا دارای ترکیبات زیر است:

نخست‌وزیر

نخست‌وزیر رئیس دولت است. او با انتخاب رهبر حزب در دولت (در مورد دولت ائتلافی و حزب اصلی) به این موقعیت دست می‌یابد.

کابینه

کابینه متشکل از وزرای ارشد به ریاست نخست‌وزیر، ارگان اصلی سیاست‌گذاری دولت است. سیاست‌های اصلی و پیشنهادات قانونی، توسط کابینه تصمیم‌گیری می‌شوند. نخست‌وزیر وزیران را برای پست‌های کابینه انتخاب می‌کند.

وزرا

وزیران توسط نخست‌وزیر انتخاب می‌شوند. قانون در حال حاضر به حداکثر 30 وزیر اجازه می‌دهد. تقریباً 20 وزیر ارشد بخش‌های اصلی را اداره می‌کنند و آن‌ها معمولاً اعضای کابینه هستند. بقیه‌ی وزرا مسئول حوزه‌های خاص اداری در یک بخش اصلی بوده یا ممکن است مسئول یک بخش کوچک باشند. وزرا از هر دو مجلس منصوب می‌شوند، اگرچه بیشتر آن‌ها (حدود دوسوم) اعضای مجلس نمایندگان هستند.

دبیران پارلمانی

حداکثر 12 عضو و سناتور توسط نخست‌وزیر به‌عنوان منشی‌های پارلمانی که به‌عنوان دستیار وزیر نیز نامیده می‌شود، برای کمک یا نمایندگی وزرا در مسئولیت‌های اداری خود منصوب می‌شوند.

در این مقاله در مورد دولت و سیاست حاکم در استرالیا صحبت کردیم، اکنون به‌خوبی می‌دانید که سیستم حکومتی استرالیا مشتق شده از حکومت بریتانیا است؛ اما به‌خوبی می‌توان موضوع دموکراسی و عدالت‌خواهی را در جای‌جای این کشور بزرگ مشاهده کرد.

اگر هنوز در مورد دولت استرالیا و همچنین مهاجرت به این کشور رویایی سؤالی دارید می‌توانید با مشاوران ما در ویزاپیک در تماس باشید.

منبع این مطلب

مطلب پیشنهادی

مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی با دکتر روانشناس پروانه صفایی مقدم

باتوجه به درخواست‌های مکرر کاربران، وب سایت جدید دکتر پروانه صفایی مقدم به آدرس   …