دکتر کلیه و مجاری ادراری کیست و آشنایی با بهترین فوق تخصص های این رشته در ایران

در زمان مصریان باستان و یونانی ها، پزشکان اغلب رنگ، بو و بافت ادرار را بررسی می کردند. آنها همچنین به دنبال حباب، خون و سایر علائم بیماری در ادرار بودند. امروزه نیز یک رشته پزشکی وجود دارد که بر روی سلامت سیستم ادراری تمرکز دارد که به آن اورولوژی می گویند.

fgkmm jgrtiogjvnejogeg 5heoith54o8yu5409yu45poyk45pyj5 300x150 دکتر کلیه و مجاری ادراری کیست و آشنایی با بهترین فوق تخصص های این رشته در ایران

دکتر کلیه و مجاری ادراری کیست؟

دکتر کلیه و مجاری ادراری (اورولوژیست) بیماری‌های دستگاه ادراری زنان و مردان و دستگاه تولید مثل مردان را تشخیص می دهند و درمان می کنند. در صورت نیاز نیز عمل جراحی انجام خواهند داد. مثلا آنها ممکن است غده‌های سرطانی را با جراحی از بین ببرند یا انسداد مجاری ادراری را باز کنند. اورولوژیست ها در مراکز مختلفی از جمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌های خصوصی و مراکز اورولوژی کار می کنند.

دستگاه ادراری سیستمی است که ادرار را ایجاد، ذخیره و دفع می کند. اورولوژیست‌ها می توانند قسمت‌های مختلف این دستگاه را درمان کنند که شامل کلیه ها، حالب‌ها، مثانه، مجرای ادرار و غدد فوق کلیوی است.

اورولوژیست ها همچنین بیماری‌های مرتبط با سیستم تولید مثل مردان را نیز درمان می کنند که شامل آلت تناسلی، پروستات و بیضه‌ها هستند.

اورولوژیست‌ها چه بیماری‌هایی را درمان می‌کنند؟

اورولوژیست ها طیف گسترده ای از بیماری‌ها که با سیستم ادراری و تولید مثل مردان مرتبط است را درمان می‌کند.

در مردان : سرطان‌های مثانه، کلیه ها، آلت تناسلی، بیضه‌ها و غدد فوق کلیوی و پروستات- بزرگ شدن غده پروستات- اختلال و مشکل در نعوظ- ناباروری- بیماری‌های کلیوی- سنگ کلیه- عفونت دستگاه ادراری- واریکوسل یا بزرگ شدن رگهای بیضه

در زنان: افتادگی مثانه- سرطان‌های مثانه، کلیه ها و غدد فوق کلیوی- سنگ کلیه- بی‌اختیاری ادرار

بیشتر بخوانید:  4 تکنیک ساده برای ریموو کاشت ناخن در خانه

در کودکان: شب ادراری- انسداد لوله‌های ادراری- مشکلات بیضه

روش کار دکتر کلیه و مجاری ادراری به چه صورت است؟

هنگامی که بیمار به متخصص اورولوژی مراجعه می‌کند، پزشک کار درمان را با انجام چند آزمایش شروع می‌کند تا دقیقا بتواند مشکل بیمار را تشخیص دهد.  آزمایش‌هایی مثل سی تی اسکن، ام آر آی یا سونوگرافی به پزشک اجازه می‌دهد تا داخل دستگاه ادراری بیمار را ببینند. همچنین پزشک با مشاهده نتیجه آزمایشات می‌تواند ادرار بیمار را از نظر وجود باکتری‌های عفونت‌زا بررسی نماید.

متخصصین کلیه و مجاری ادراری، برای انجام انواع جراحی مختلف نیز آموزش دیده‌اند. از جمله این جراحی‌ها عبارتند از:

  • نمونه برداری از مثانه، کلیه ها یا پروستات
  • برداشتن مثانه برای درمان سرطان
  • شکستن سنگ کلیه برای از بین بردن راحت‌تر آنها
  • پیوند کلیه
  • ترمیم اندام‌های ادراری که به خوبی شکل نگرفته‌اند.
  • برداشتن تمام یا بخشی از غده پروستات برای درمان سرطان پروستات
  • وازکتومی برای جلوگیری از بارداری و…

چه زمانی باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید؟

پزشک عمومی ممکن است بتواند مشکلات خفیف ادراری مانند عفونت را درمان کند. اما در صورت عدم بهبود علائم یا در صورت داشتن مشکلات جدی‌تر، احتمالا پزشک عمومی شما را به یک پزشک کلیه و مجاری ادراری ارجاع خواهد داد. مثلا مردی که به سرطان پروستات مبتلا است باید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کند.

همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بهتر است به یک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید: مشاهده خون در ادرار، نیاز مکرر یا فوری به ادرار کردن و یا بی‌اختیاری ادرار، درد در کمر، لگن یا پهلوها، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن، مشکل در ادرار کردن و… .

بیشتر بخوانید:  انتخاب دزدگیر اماکن برای ساختمان

اسامی فوق تخصص های ایرانی که باید با آن ها آشنا شوید.

در ادامه ما به معرفی و بررسی اسامی فوق تخصص های ایرانی مشکلات کلیوی می پردازیم که بیماران در هنگام بروز انواع بیماری های کلیوی به آن ها مراجعه می کنند. از این رو اگر مشکلات کلیوی دارید، بهتر است با بهترین متخصصان این حوزه آشنا شوید.

rvfgrgioheruigchrighritgherith34uiotyh4ioth34oith34iotjfwio 300x170 دکتر کلیه و مجاری ادراری کیست و آشنایی با بهترین فوق تخصص های این رشته در ایران

دکتر عمادالدین موعودی

دکتر عمادالدین موعودی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1375 دریافت نموده‌اند و در سال 1383 تخصص خود در زمینه جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی(اورولوژی) را بدست آورده‌اند. همچنین در سال 1387 موفق به دریافت فلوشیپ سرطان‌شناسی دستگاه ادراری و تناسلی (اوروانکولوژی) گشته‌اند. مطب ایشان در بابل قرار دارد.

دکتر سید مجید موسوی موحد

دکتر سید مجید موسوی موحد دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1370 دریافت نموده‌اند و در سال 1377 تخصص خود در زمینه بیماری‌های داخلی را بدست آورده‌اند. همچنین در سال 1384 موفق به دریافت فوق تخصص بیماری‌های کلیه بزرگسالان (نفرولوژی بزرگسالان) گشته‌اند. مطب ایشان در تهران قرار دارد.

دکتر حارس رضایی

دکتر حارس رضایی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1392 دریافت نموده‌اند و در سال 1398 تخصص خود در زمینه جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی(اورولوژی) را بدست آورده‌اند. مطب ایشان در کرمانشاه قرار دارد.

دکتر حمید شافی

دکتر حمید شافی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1371 دریافت نموده‌اند و در سال 1382 تخصص خود در زمینه جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی(اورولوژی) را بدست آورده‌اند. همچنین در سال 1383 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی درون‌بین کلیه‌ای، مجاری ادراری و تناسلی(اندویورولوژی) گشته‌اند. مطب ایشان در بابل قرار دارد.

بیشتر بخوانید:  خواص شاهدانه چیست؟ از فواید شاهدانه به راحتی نگذرید!

دکتر آسیه رئیسی

دکتر آسیه رئیسی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1381 دریافت نموده‌اند و در سال 1391 تخصص خود در زمینه جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی(اورولوژی) را بدست آورده‌اند. مطب ایشان در گرمسار قرار دارد.

دکتر سلمان سلطانی

دکتر سلمان سلطانی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1391 دریافت نموده‌اند و در سال 1395 تخصص خود در زمینه جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی(اورولوژی) را بدست آورده‌اند. مطب ایشان در مشهد قرار دارد.

دکتر حسین محمودی

دکتر حسین محمودی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1370 دریافت نموده‌اند و در سال 1375 تخصص خود در زمینه جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی(اورولوژی) را بدست آورده‌اند. مطب ایشان در کاشان قرار دارد.

دکتر سید طاهر حسینی

دکتر سید طاهر حسینی دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1382 دریافت نموده‌اند و در سال 1398 تخصص خود در زمینه جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی(اورولوژی) را بدست آورده‌اند. مطب ایشان در کرمانشاه قرار دارد.

erfgvetpogj59gu45y9ygunh54ih5ihi53rth5biui53hbti53htjoi34jhct 300x134 دکتر کلیه و مجاری ادراری کیست و آشنایی با بهترین فوق تخصص های این رشته در ایران

دکتر بهزاد یوسفی یگانه

دکتر بهزاد یوسفی یگانه دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1375 دریافت نموده‌اند. مطب ایشان در لرستان قرار دارد.

در بالا تنها نام تعداد معدودی از متخصصین کلیه و مجاری ادراری کشور آورده شده است. شما می‌توانید برای آشنایی با سایر متخصصین کلیه و مجاری ادراری در شهر خود و دریافت نوبت حضوری یا تماس تلفنی از پزشک مورد نظرتان می‌توانید به پذیرش 24 مراجعه نمایید.

مطلب پیشنهادی

مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی با دکتر روانشناس پروانه صفایی مقدم

باتوجه به درخواست‌های مکرر کاربران، وب سایت جدید دکتر پروانه صفایی مقدم به آدرس   …