بیماری تنه درخت بادام

بیماری تنه درخت بادام

شاهرگ اصلی زندگی درخت بادام پس از ریشه تنه­ی درخت است اما متاسفانه تنه­ی درختان بادام تحت تاثیر برخی از آفات و بیماری­ها دچار مشکل شده و در برخی از موارد شاهد مرگ تدریجی و یا ناگهانی درختان بادام در اثر ایجاد بیماری روی تنه­ی آنها هستیم، در این خبرنامه شما را با دو بیماری بسیار مهم تنه­ی درخت بادام آشنا می­کنیم.

%name بیماری تنه درخت بادام

بیماری شانکر باکتریایی تنه و علائم آن

اولین و مهم­ترین بیماری تنه­ی درختان بادام حمله کرده و سلامت و باردهی آنها را تحت تاثیر قرار می­دهد بیماری شانکر باکتریایی است، این بیماری که خود را به صورت ترشح شیره از تنه­ی درختان به ویژه در باغاتی که در مناطق گرمسیر با تابستان­های گرم احداث شده­اند نشان می­دهد، درختان بیمار دچار ریزش میوه و برگ در اثر ایجاد لکه­های باکتریایی روی دم برگ و دم میوه می­شوند و علائم لکه­های سوخته با حاشیه­ی زرد رنگ روی برگ و میوه­های جوان مشاهده می­شود.

دلیل ایجاد بیماری شانکر تنه­ی درخت بادام

بیماری شانکر باکتریایی درخت بادام در درجه­ی اول در اثر ایجاد شکاف روی تنه­ی درخت ایجاد می­شود، شکاف روی تنه­ی درخت می­تواند در اثر بی دقتی در عملیات باغبانی، صدمه­ی حیوانات و یا از همه مهمتر در اثر آفتابسوختگی ایجاد شود، این باکتری در تمام فضاهای باغات و مزارع وجود داشته و منتظر شرایط مساعد برای حمله به درختان بادام است.

بیشتر بخوانید:  بررسی بهترین فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن: فرانس شاپ

شرایط مساعد در اوایل بهار و همزمان با بارندگی و گرم­تر شدن هوا و همچنین وجود زخم روی تنه­ی درخت ایجاد می­شود و بنابراین باکتری به سرعت وارد زخم تنه می­شود و درخت بادام را بیمار می­کند.

نحوه­ی انتقال بیماری شانکر تنه­ی درخت بادام

یکی از روش­های انتقال بیماری به باغ سالم انتقال همراه با نهال آلوده است و بنابراین به باغداران توصیه می­شود که با خرید نهال سالم از ورود بیماری به باغ خود جلوگیری کنند، این بیماری در صورت وجود در باغ می­تواند با کمک قطرات باران از درختان بیمار به درختان سالم به راحتی انتقال پیدا کند و شرط انتقال وجود زخم ناشی از هرس و یا زخم ناشی از آفتاب سوختگی روی تنه­ی درخت است.

%name بیماری تنه درخت بادام

نحوه ی کنترل بیماری شانکر تنه ی درخت بادام

برای کنترل بیماری در باغ آلوده باید ترشحات صمغی از روی تنه­ی درختان پاک شده و محل زخم با مخلوط سم پوشیده و روی آن نیز با گونی یا پلاستیک پوشیده شود، در واقع زخم باید پانسمان شود، سم پاشی اول بهار با باکتری کش­های موثر به ویژه پیش از تورم جوانه­ها و پس از بارندگی به منظور جلوگیری از انتقال به درختان سالم بسیار اهمیت دارد.

بیماری گال باکتریایی تنه­ی درخت بادام

بیماری دیگری که می­تواند به تنه­ی درخت بادام حمله کند بیماری گال باکتریایی بادام است، این بیماری خاکزاد نیز باکتریایی بوده و در خاک آلوده وجود دارد، علائم حمله­ی این بیماری به درختان بادام وجود گال­هایی است که در کنار طوقه و یا تنه­ی درختان ایجاد می­شود و درختی که گال دارد به مرور زمان ضعیف شده، رشد آن متوقف می­شود و ناگهان خشک می­شود.

بیشتر بخوانید:  عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

دلیل ایجاد بیماری گال باکتریایی

همانطور که گفتیم بیماری گال باکتریایی نیز یک بیماری باکتریایی اما خاکزاد است که ممکن است در زمان زراعتی که در این زمین انجام می­شده است وارد زمین شده باشد و پس از احداث باغ بادام به درختان بادام حمله کرده باشد و یا ممکن است همراه با خاک نهال آلوده وارد باغ شده باشد.

باکتری به دنبال ریشه­های زخمی می­گردد تا بتواند خود را به سیستم آوندی درخت وارد کند و به همین دلیل است که مشاران فروش نهال بادام همواره به رعایت احتیاط در زمان انتقال نهال از نهالستان به زمین و انتقال به چاله در زمان کاشت تاکید دارند.

پس از اینکه باکتری وارد ریشه شود خود را به محل طوقه و یا تنه­ی درخت بادام می­رساند و در آنجا به دلیل تغییر ژنتیکی که در درخت ایجاد می­کند درست مانند سرطان در بدن انسان­ها درخت را وادار به تکثیر بیش از اندازه­ی سلولی می­کند، تکثیر بیش از اندازه­ی سلول­ها ایجاد گال می­کند که با ایجاد سد در مسیر آوندی مانع از انتقال آب و مواد غذایی به اندام­های هوایی درخت شده و در نهایت درخت خشک می­شود.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه کیک شکلاتی با فر

نحوه­ی انتقال بیماری گال باکتریایی

از آنجایی که انتقال نهال آلوه به باغ در انتقال بیماری­های خطرناکی مانند گال باکتریایی اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین قیمت نهال بادام گواهی دار و سالم بالاتر از نهال بدون گواهی است اما به هر حال اگر به خسارت و هزینه­ای که انتقال بیماری به باغ وارد می­کند بیاندیشید پرداخت هزینه­ی بیشتر برای دریافت گواهی سلامت بسیار با ارزش خواهد بود.

نحوه­ی کنترل بیماری گال باکتریایی در باغ بادام

برای کنترل بیماری گال باکتریایی به هیچ عنوان اقدام به بریدن گال­ها و پانسمان نکنید چرا که بیماری به شدت توسعه پیدا می­کند، درخت بیمار درمان شدنی نیست و برای جلوگیری از انتقال باید هر چه سریع­تر درخت بیمار حذف شود و برای واکاری درخت نیز باید خاک از قبل با باکتری کش تیمار شده باشد.

%name بیماری تنه درخت بادام

کلام آخر

برای کنترل بیماری­های مهم تنه­ی درختان بادام نیاز به دریافت مشاوره از کارشناسان متخصص دارید و شما با مراجعه به سایت نهالستان­های معتبر مانند پالیز نهال (www.paliznahal.ir) همزمان به این مشاوران و نهال سالم و گواهی دار دست رسی خواهید داشت.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی با دکتر روانشناس پروانه صفایی مقدم

باتوجه به درخواست‌های مکرر کاربران، وب سایت جدید دکتر پروانه صفایی مقدم به آدرس   …