از عفونت واژن و علائم آن چه می دانید؟

علائم عفونت واژن در زنان شامل التهاب، تغییر در ترشحات و سوزش و خارش می­شود که روش­های پیشگیری و درمان زیادی برای آن وجود دارد.

به همین دلیل با در نظر گرفتن اینکه چنین عارضه­ای در اکثر دختران و زنان رخ می­دهد، در این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با نشانه­های آن با شما صحبت کنیم.

همچنین با ذکر روش­های پیشگیری و درمان­کردن آن در حفظ سلامت، زیبایی و بهداشت فردی­تان با شما شریک شویم.

43tv4b5y5u6n7u از عفونت واژن و علائم آن چه می دانید؟

چه زمانی متوجه می­شویم که علائم عفونت واژن داریم؟

هر زمان که ترشح­های واژن تغییر رنگ داده و رو به زردی برود، همچنین بوی نامطبوعی داشته باشد، این معنا را می­دهد که بدن دچار عفونت شده است.

علاوه بر این در مواقعی که دچار خارش­های مداوم واژن می­شوید و ترشح­های خارج­شده از بدن به رنگ سفید هستند و غلظت زیادی دارند، می­توان نتیجه گرفت که مسئله مربوط به عفونت می­شود.

از دیگر علائم این عارضه می­توان به درد هنگام برقراری رابطه جنسی، سوزش ادرار، سوزش واژن، خونریزی، لکه­بینی و در نهایت افزایش سطح ترشح­های بدن اشاره کرد.

چه عواملی در ایجاد عفونت واژن دخیل هستند؟

این عارضه ممکن است به 5 دلیل رخ دهد که عبارت­اند از:

  • باکتری­ها: زمانی که تعداد باکتری­های مفید نسبت به انواع مضر آن کمتر می­شود، واژن مبتلا به عفونت خواهد شد.
  • قارچ­ها: علت اصلی بروز قارچ معمولا ارتباط مستقیمی با رطوبت و عدم رعایت بهداشت فردی دارد. قارچی که موجب بروز این عارضه می­شود را Candida albicans می­نامند.
  • تک­یاختگان: این عوامل به­دلیل برقراری رابطه جنسی به واژن منتقل شده و عفونت­های رایجی را ایجاد می­کنند.
  • هورمون استروژن: زمانی که سطح این هورمون در بدن کم می­شود، واژن دچار التهاب، ترشح استروژن و در نهایت عفونت خواهد شد. باید بگوییم که این اتفاق معمولا در دوران یائسگی، شیردهی و بارداری زنان اتفاق می­افتد.
  • حساسیت: معمولا استفاده از برخی لوازم مراقبتی و شوینده­های معطر واژن، انواع عفونت­های مختلف را برای زنان در پی دارد.

عدم درمان عفونت واژن چه پیامدهایی به­همراه دارد؟

یکی از موضوعاتی که معمولا با آن برخورد می­کنیم این است که برخی زنان عقیده دارند، عفونت واژن امری طبیعی بوده و نیازی به درمان­کردن آن وجود ندارد. علائم عفونت واژن می­تواند احتمال ابتلا به بیماری HIV را بالا ببرد. همچنین التهاب لگن، نازایی و سقط جنین در این افراد به­شدت بالاست.

به همین دلیل توصیه می­شود که در وهله اول اقدام به پیشگیری از ابتلا به این عارضه کنید و اگر به آن مبتلا شدید، حتما نسبت به درمان آن اقدام کنید.

روش­های پیشگیری از ابتلا به عفونت واژن

با توجه به اینکه عفونت واژن به عوامل زیادی همچون باکتری، قارچ، رابطه جنسی و حساسیت بستگی دارد، روش­های پیشگیری از آن شامل مواردی می­شود که در ادامه به آن­ها می­پردازیم.

از لباس زیرهای نخی استفاده کنید

رطوبت اولین عاملی است که در ایجاد عفونت در واژن دخالت دارد. به همین دلیل توجه خود را به خرید لباس زیرهایی معطوف کنید که جنس آن­ها نخی بوده و قادر به خشک نگه­داشتن واژن هستند.

از پوشیدن شلوارهای تنگ خودداری کنید

شلوار جین­های تنگ معمولا موجب تعریق و ایجاد بوی بد در بدن شده و یکی از عوامل موثر در علائم عفونت واژن محسوب می­شوند. از این رو بهتر است که از پوشیدن آن­ها خودداری کنید.

اما در صورتی که استایل شما بدون پوشیدن آن­ها تکمیل نمی­شود، پیشنهاد ما این است که حتما بعد از بازگشت به خانه، لباس زیر خود را تعویض کنید.

بدون استفاده از کاندوم، رابطه جنسی برقرار نکنید

کاندوم معمولا به­عنوان یک روش پیشگیری از بارداری شناخته می­شود. اما باید گفت که در یک جامعه مدرن استفاده از این محصول بیشتر جنبه بهداشتی دارد.

علت این موضوع، ارتباط مستقیمی با بزرگ­ترین ویژگی واژن، یعنی قدرت جذب بالای رطوبت، قارچ و باکتری دارد. به­طوری که پیشنهاد می­شود برای اطمینان از رعایت بهداشت، حتما از کاندوم استفاده کنید.

برای پیشگیری از علائم عفونت واژن از دوش واژینال استفاده نکنید

این محصولات به­دلیل مباحث زیبایی، خوش­بویی و جذابیت مورد توجه قرار گرفته­اند. اما باید بگوییم که استفاده مداوم از آن­ها موجب به­وجود آمدن حساسیت و در نهایت عفونت واژن می­شود.

شب­ها بدون لباس زیر بخوابید

استفاده از لباس زیر در طول روز باعث می­شود تا بدن در معرض آلودگی­های مختلف قرار نگرفته و فرم خود را از دست ندهد. اما توجه داشته باشید که به تن داشتن لباس زیر در شب باعث ایجاد یک فضای تنگ در واژن شده و متاسفانه آن را به عفونت­های مختلف دچار می­کند.

از این رو توصیه ما این است که بدون لباس زیر خوابیدن را به یکی از عادت­های خود در زندگی تبدیل کنید. به این ترتیب در طول شب اجازه جریان پیداکردن هوا و خشک­شدن رطوبت را به بدن خود خواهید داد.

43vt53ty45by64y از عفونت واژن و علائم آن چه می دانید؟

با روش­های درمان عفونت واژن آشنا شوید

فرقی ندارد که موضوع مربوط به علائم عفونت واژن در بارداری است یا یک دختر مجرد به این عارضه دچار شده باشد، مهم این است که روش­های درمان این عفونت هم به­صورت خانگی و هم دارویی وجود دارد.

اما توجه داشته باشید که در ابتدا باید به­دنبال چرایی بروز این عفونت باشید؛ زیرا تا وقتی ندانید که مسئله مربوط به باکتری­ها می­شود یا قارچ­ها، قاعدتا روش­های درمانی به­کار گرفته نمی­توانند تاثیر آنچنانی روی درمان شما داشته باشند.

با این حال در ادامه به معروف­ترین راهکارهای درمان خانگی عفونت واژن و در نهایت معرفی چند داروی شیمیایی مشهور خواهیم پرداخت.

معرفی چند راهکار خانگی ساده جهت درمان عفونت واژن

استفاده از روغن­های نارگیل و درخت چای از راهکارهای درمان خانگی عفونت واژن محسوب می­شوند. نحوه مصرف آن­ها به­صورت موضعی بوده و تنها مورد احتیاط آن­ها این است که در صورت حساسیت­داشتن بدن یا واکنش نشان­دادن آن، از ادامه مصرف روغن­ها خودداری کنید.

همچنین باید اضافه کرد که سرکه سیب دومین درمان خانگی و متداول است که معمولا خانم­ها نسبت به اجرای آن اقدام می­کنند. به این صورت که در یک وان آب ولرم، مقداری سرکه سیب ریخته و به­مدت نیم ساعت در آن دراز می­کشند.

معرفی داروهای شیمیایی جهت درمان عفونت واژن

داروهایی که جهت درمان عفونت واژن مورد استفاده قرار می­گیرند، در انواع قرص، پماد و شیاف موجود هستند. معروف­ترین پمادهای دارویی کلوتریمازول و میکونازول بوده که تاثیر زیادی در روند بهبود این عارضه دارند.

در رابطه با شیاف­ها باید گفت که کلوتریمازول و نیستاتین می­توانند موجب درمان عفونت واژن شوند. همچنین لازم به ذکر است که خوردن هر 12 ساعت یک بار قرص 500 میلی­گرم مترونیدازول نیز برای رهایی از عفونت واژن تجویز و توصیه می­شود.

به‌نظر دکتر شکوفه حسینی علائم عفونت واژن می­تواند سوزش، خارش، ترشحات بد بو و بد رنگ، همچنین داشتن درد هنگام برقراری رابطه جنسی باشد. به همین دلیل اولین اقدامی که باید در مقابل آن انجام داد، دنبال­کردن روش­های پیشگیری است.

این روش­ها شامل رعایت بهداشت فردی، عدم استفاده از شوینده­های خوشبوکننده، پوشیدن لباس زیر نخی و دوری­کردن از شلوارهای تنگ می­شود که در رابطه با تک­تک آن­ها توضیحاتی را خدمت شما ارائه دادیم.

از این رو اگر در دسته زنان، دختران و مادرانی قرار دارید که اهمیت زیادی به بهداشت فردی خود و فرزندتان می­دهید و دوست ندارید که به­واسطه وجود این عفونت با بیماری­های دیگری دست­وپنجه نرم کنید، پیشنهاد ما این است که راهکارهای پیشگیری را دنبال کرده و در صورت ابتلا به این عارضه به پزشک زنان مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی

مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی با دکتر روانشناس پروانه صفایی مقدم

باتوجه به درخواست‌های مکرر کاربران، وب سایت جدید دکتر پروانه صفایی مقدم به آدرس   …