نکاتی که باید درباره شارژ کپسول آتش¬نشانی پودر و گاز بدانید

egerger نکاتی که باید درباره شارژ کپسول آتش¬نشانی پودر و گاز بدانید

کپسول آتش نشانی، وسیله­ای است برای کنترل کردن و یا خاموش کردن آتش که با توجه به قابلیت حمل دستی و آسان در حال حاضر دراکثر ادارات و منازل استفاده می­شود. یک از انواع پرکاربرد کپسول­ برای استفاده بدین منظور، کپسول آتش نشانی پودر و گاز می­باشد که در ادامه به تفصیل به بررسی و معرفی این نوع کپسول می­­پردازیم. همچنین باید توجه داشته باشید همان قدر که تهیه کپسول آتش نشانی ضروری است، شارژ کپسول نیز امری ضروری می باشد

کپسول آتش­نشانی پودرو گاز چیست؟

کپسول­های آتش­نشانی انواع مختلفی دارند. کپسول آتش ­نشانی پودر و گاز از آنجا که کاملا از نام این محصول مشخص است از پودر و گاز تشکیل شده است. این نوع از کپسول ها شامل پودری برای خاموش کردن و یک گاز برای ایجاد فشاربرای خارج ساختن این پودر از کپسول ساخته شده­اند.

به طور کلی در این خاموش کننده­ها از دونوع گاز کربن دی اکسید یا ازت پر می­شوند که باعث پرتاب شدن پودر به بیرون از کپسول می­شوند. با توجه به قیمت کمتر گاز ازت نسبت به کربن دی اکسید، بیشتر از این گازبرای شارژکپسول­ها بهره می­برند.

پودر استفاده شده درکپسول­های آتش­نشانی پودر و گاز می­تواند با توجه به کاربرد بیکربنات سدیم، کلرید پتاسیم و … باشد.

این مهارکننده­ها، دروزن­های متفاوتی از یک کیلوگرم تا پنجاه کیلوگرم نیز بر اساس استانداردهای ایران در بازارعرضه می­شوند. قدرت پرتاب کپسول آتش­نشانی پودر و گاز حدود شش متر است و برای کلاس­های مختلف آتش از آن بهره می­برند.

بیشتر بخوانید:  نان تست ، بوم‌نقاشی زن سرشناس ژاپنی!

r234r23r نکاتی که باید درباره شارژ کپسول آتش¬نشانی پودر و گاز بدانید

کپسول از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

هر کپسول از بخش های متفاوتی ساخته شده است که می­توان به بدنه، لوله لاستیکی، نازل پودرپاش، لوله سیفون، درجه، اهرم فشاراشاره کرد.

بدنه کپسول

بدنه کپسول ­آتش ­نشانی پودرو گاز معمولا فلزی می­باشد اما باید نکاتی همچون کیفیت بالا در عین سبکی کپسول در نظر گرفته شود. کپسول باید به نحوی ساخته شود که بتواند فشار عملکردی دستگاه را که حدود دو برابر فشار آزمونی است، تحمل کند. بدنه کپسول باید در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم بوده و به نوعی ضدزنگ باشد.

روی بدنه کپسول نام تولیدکننده، سال تولید، راهنمای استفاده و تست ، استاندارد محصول وسایر اطلاعات درج شده است.

لوله لاستیکی

در کپسول آتش­نشانی پودر و گاز لوله لاستیکیی تعبیه شده است که که رابط بین کپسول و نازل پودرپاش است. این لوله از جنسی مقاوم شده و با اندازه ای مناسب است که در کپسول­های جدید و البته بیش از یک کیلوگرمی نصب شده است.

نازل پودرپاش

قسمت بعدی کپسول ، نازل پودرپاش یا همان سر لوله پودرپاش می­باشد. عموما جنس این قسمت از بدنه کپسول، پلاستیکی می­باشد. نازل پودرپاش به صورت اهرمی عمل می­نماید، به صورتی که با فشار بر اهرم در زمان آتش سوزی و کنترل و اطفای حریق، پودر از سر لوله یا همان خروجی لوله پودرپاش با فشار خارج می­شود.

لوله سیفون

در ادامه بحث به معرفی لوله سیفون در کپسول آتش­نشانی پودر و گاز می­رسیم. لوله سیفون، هدایت کننده داخلی پودر درون کپسول است. به بیان دیگر به لوله داخلی هدایت کننده پودر، لوله سیفون می­گویند. این لوله با کمی فاصله از کف کپسول در داخل آن تا خروجی کپسول قرار داده شده است.

بیشتر بخوانید:  8 نکته مهم برای خرید لباس زیر

درجه

مورد بعدی که می­توان درکپسول به آن اشاره کرد و از اهمیت خاصی نیز برخوردار است، درجه کپسول آتش­نشانی است. از اسم این بخش کارکرد آن تقریبا قابل حدس می­باشد. درجه کپسول با نام های مانومتر، عقربه و نمایشگر فشار هم شناخته می­شود.

همان طور که گفته شد نقش آن بسیار حايز اهمیت است زیرا با خواندن این نمایشگر می­توان از وضعیت کلی کپسول مطلع شد. می­توان متوجه شد که آیا کپسول آماده به کار است یا خیر؟ آیا کپسول به شارژ نیاز دارد یا خیر؟

معمولا درجه یا عقربه انواع مختلفی دارد که از لحاظ شکل ظاهری، کیفیت و ماندگاری، قیمت و عواملی از این دست تفاوت دارد. اما همانطور که پیش تر گفته شد، همگی یک کار را انجام می­دهند. یعنی تمامی این عقربه­ها فشار گاز داخل کپسول را نمایش می­دهند. برای خواندن انواع مختلف این نمایشگرها، می­توان به یک اصل کلی اشاره کرد که اگر عقربه روی قسمت سبز رنگ نمایشگر بایستد یعنی کپسول آماده به کار است. هر چقدر هم که به صفر نزدیک­تر شود یعنی نیاز به شارژ مجدد دارد.

wfcwf نکاتی که باید درباره شارژ کپسول آتش¬نشانی پودر و گاز بدانید

کاربرد های کپسول آتش­نشانی پودر و گاز

این کپسول، در کنترل و خاموش کردن هر نوع حریقی قابل استفاده است اما موثرترین حالت آن اطفا حریق مایعات و فلزات است. به بیان دیگر کپسول آتش نشانی پودرو گاز در آتش سوزی مایعات و فلزات، وسعت زیاد و حریق منشا الکتریکی و … اندیکاسیون دارد.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) راه رفتن عبادت کنندگان ژاپنی روی ذغال داغ

زمان مناسب شارژکپسول آتش­نشانی پودر و گاز

همانطور که پیشتر اشاره شد، با خواندن مانومتر کپسول می­توان به زمان شارژ کپسول پی برد اما، کپسول در صورت عدم استفاده باید به صورت ماهانه  مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر در بررسی های ماهیانه مشکلی وجود نداشت، کپسول راباید به صورت سالیانه شارژ نمود. اما باید توجه داشت که حتی اگر کپسول را یک بار هم استفاده کرده اید برای شارژ مجدد کپسول اقدام نمایید.

بررسی تاریخ انقضا شارژ کپسول آتش­نشانی پودر و گاز

نکته ای که ابتدا باید به آن اشاره کرد این است که تاریخ انقضای شارژ کپسول آتش­نشانی با تاریخ انقضای خود کپسول متفاوت است. به نحوی که تعویض خود کپسول با توجه به خرابی­ها انجام می­شود اما شارژ کپسول با توجه به برچسبی که هنگام شارژ روی کپسول چسبانده می­شود، تعیین می­ود.

جمع بندی

باتوجه به گفته­ها، کپسول آتش­نشانی، مهم­ترین و کاربردی­ترین محصول برای اطفا حریق و جلوگیری از آسیب های جانی و مالی است. خرید کپسول آتش نشانی بهترین گزینه از لحاظ کاربرد و نحوه استفاده برای انواع آتش­سوزی­ها و و انواع مکان­های مختلف من جمله محل کار و منزل می­باشد.

مطلب پیشنهادی

مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی با دکتر روانشناس پروانه صفایی مقدم

باتوجه به درخواست‌های مکرر کاربران، وب سایت جدید دکتر پروانه صفایی مقدم به آدرس   …