قانون جدید مهریه در سال 1401 چیست؟

wefplew 0ti4309tu5h89yt458ihi 300x200 قانون جدید مهریه در سال 1401 چیست؟

زمانیکه زوجه برای مطالبه مهریه اقدام می‌کند، دو راهکار دارد. زوجه خودش بدون تسلط بر قوانین و مقررات مهریه دادخواست مطالبه مهریه را مطرح نماید، یا از مشاوره و وکالت وکیل مهریه که بر تمام قوانین و مقررات قانون خانواده و قانون مهریه تسلط دارد، بهره‌مند شود. زوجه با  استفاده از وکیل متخصص مهریه در تمام مراحل اقدام قانونی با صرف کمترین زمان و هزینه می‌تواند مهریه خود را دریافت کند.

تعریفی از مهریه

برطبق ماده 1082  قانون مدنی، به محض وقوع عقد ازدواج دائم، زوجه مالک مهریه است و می‌تواند در مهریه خود هر نوع تصرفی انجام دهد. مهریه مالی است که زوج در زمان عقد نکاح دائم در سند ازدواج آن را ثبت می‌کند. مهریه  می‌تواند به صورت وجه نقد، سکه بهار آزادی، طلا و هر نوع مال منقول و غیر‌منقول باشد که زوج متعهد به پرداخت آن به زوجه است.

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

ذکر مهریه عندالمطالبه در سند رسمی ازدواج به این معنی است که زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند، مهریه خود را از زوج مطالبه و مرد موظف به پرداخت است.

در صورتیکه در سند ازدواج دائم مهریه عندالاستطاعه قید شود، به این معنی است که شرط پرداخت مهریه، شرایط و وضعیت مالی و توانایی مالی زوج است. در این حالت زن در صورت تمکن مالی مرد می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند.

بیشتر بخوانید:  دفتر کار افراد مشهور؛ از مرکل و کلینتون تا ایلان ماسک و وارن بافت (+عکس)

برطبق قانون خانواده، مهریه بیشتر از 110 سکه باشد و زوج نتواند پرداخت کند، بازداشت نمی‌شود. اگر مرد مالی دارد، زن باید آن را به دادگاه خانواده معرفی نماید و دادگاه مال معرفی شده به اسم زوج را بازداشت و بعد از انجام مراحل اجرای احکام به زوجه مهریه پرداخت می‌شود. نکته‌ بسیار مهم این است که در صورتیکه زوجه مهریه خود را ببخشد، دیگر نمی‌تواند به مهریه خود رجوع کند.

ثبت مهریه در سند ازدواج

مهریه زوجه در عقد دائم در سند ازدواج ثبت می‌شود. سند ازدواج سند رسمی و قابل اجرا است. زوجه می‌تواند با مراجعه به دفتر ثبت ازدواج و سازمان ثبت اسناد و املاک برای مفاد سند ازدواج اجراییه تقاضا کند.همچنین می‌تواند علاوه بر مراجعه به ادراه ثبت اسناد،  دادخواست مطالبه مهریه را خودش یا توسط وکیل خود به دادگاه ارائه نماید.

مهریه بعد از فوت زوج

مهریه دین ممتاز است. در صورتیکه  مرد فوت کند، زوجه می‌تواند از اموال متوفی، مهریه خود را دریافت نماید. مهریه از اولویت‌های پرداخت دیون متوفی است.

مهریه در عقد موقت

مهمترین رکن عقد موقت، تعیین مهریه است. برطبق ماده 1095 قانون مدنی،عدم تعیین مهریه باعث باطل شدن عقد است. در نتیجه در عقد موقت مانند عقد دائم زن مستحق دریافت مهریه است. زوجه برای مطالبه مهریه در عقد موقت می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه را به شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده مطرح کند.

بیشتر بخوانید:  لباس پلیس ناجا بچه گانه در سایز بندی مختلف

wregvlkf5o8tu958utjun95e8hto 300x199 قانون جدید مهریه در سال 1401 چیست؟

موارد عدم تعلق مهریه به زوجه

بر طبق قانون زن بعد از عقد نکاح می‌تواند مهریه خود را از زوج مطالبه نماید. اما مواردی در قانون بیان شده است که زن مستحق دریافت مهریه نمی‌شود.

برطبق ماده 1089 قانون مدنی، در صورت باطل بودن عقد ازدواج میان زوجین و عدم رابطه زناشویی، مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد.

در صورتیکه زوجین توافق کنند که در مورد مهریه بعد از عقد ازدواج تصمیم بگیرند و زن قبل از توافق فوت نماید و رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد، به زن مهریه تعلق نمی‌گیرد.

اما در صورت رابطه زناشویی به زن مهر‌المثل تعلق می‌گیرد. در ماده 1101 قانون مدنی بیان شده است که در صورت فسخ نکاح زوجین و عدم رابطه زناشویی، زن مستحق مهریه نیست. اما اگر مرد دارای عیب عنن و عدم توانایی رابطه زناشویی باشد، به زن نصف مهریه تعلق می‌گیرد.

قانون جدید مهریه در سال 1401

اخیرا طرحی در خصوص اصلاح قانون مهریه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.  در این طرح پیشنهاد نمایندگان تعداد 14 سکه بهار آزادی برای مهریه بوده است.

در صورتیکه زوجین میزان مهریه را بیشتر از 14 سکه بهارآزادی ثبت کنند به مازاد 14 سکه مالیات تعلق می‌گیرد. دراین طرح بیان شده است در صورتیکه شرط عندالاستطاعه در سند رسمی ازدواج قید شود و زوجین این شرط را قبول نکنند، زوجه برای مطالبه مهریه نمی‌تواند به مرجع دادگستری مراجعه نماید. اما می‌تواند از طریق ثبت اسناد و املاک مهریه خود را مطالبه نماید.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) در این هتل با خرس‌های قطبی زندگی کنید!

در صورت مراجعه به دادگاه برای مهریه و اثبات تمکن مالی مرد و عدم پرداخت مهریه از طرف وی امکان جلب وی جود دارد. اما امکان جلب زوج از طریق اجرای ثبت اسناد و املاک وجود ندارد.

با توجه به اهمیت مطالبه مهریه از طرف زوجه استفاده از وکیل متخصص مهریه در تمام مراحل طرح دادخواست تا صدور رای بر دریافت مهریه زوجه، امری ضروری است. وکیل متخصص در این زمینه با تسلط و تجربه کافی در مطالبه مهریه باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه مراحل دادخواست می‌شود. سوالات و مشکلات حقوقی خود در مورد دعاوی خانواده مانند مطالبه مهریه، نفقه و اجرت المثل را با وکیل متخصص مهریه  و مسائل مربوط به طلاق توافقی را از وکیل طلاق پایه یک در گروه وکلای هوداد مطرح نمائید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند. برای ارتباط با وکیل مهریه و وکیل طلاق به سایت sitevakil.com مراجعه نمایید.

مطلب پیشنهادی

راهکارهای عملی برای انتخاب هدایای تبلیغاتی نمایشگاهی

هدایای تبلیغاتی نمایشگاهی ، اقلام و محصولاتی هستند که در نمایشگاه‌ها، رویدادها، نشست‌ها یا فعالیت‌های …