طرز تهیه آش سماق به روش های مختلف

[ad_1]

%name طرز تهیه آش سماق به روش های مختلف

طرز پخت انواع آش سماق

روش های تهیه آش سماق

آش یکی از خوراک‌های اصیل ایرانی هست که تقریبا در پایان ایران پخته می‌شود. آش چندین نوع هست. از جمله آش گرایش، آش شله قلمکار، آش جو، آش دوغ و … نوعی دیگر آش هست به نام آش سماق این آش از غذاهای سنتی تویسرکان همدان و اصفهان هست. در ادامه با چند روش تهیه ی آن آشنا می شوید.

آش سماق

مواد لازم آش سماق :

لوبیا چیتی  نصف پیمانه
لوبیا قرمز  نصف پیمانه
نخود  نصف پیمانه
 عدس  نصف پیمانه
 چغندر  200 گرم
 گردو 200 گرم
 سبزی آش  300 گرم
سماق 100 گرم
پیاز،نغنا،سیرداغ 3 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق مرباخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

 

طرز تهیه آش سماق:

برای تهیه ی آش سماق پایان حبوبات را از شب قبل خیس کنید و بعد آن ها را بپزید. عدس ها را با آب زیاد در قابلمه ی مخصوص آش تان بپزید. حبوبات پخته ی دیگر را به آن افزایش کنید. اجازه بدهید همه ی آن ها با هم بپزند. در همین حین چغندرها را پوست بگیرید و خرد کنید و اجازه بدهید بپزند، زمانی که چغندرها نیم پز شدند به حبوبات افزایش کنید تا کاملا بپزند. اگر می خواهید آش شما قرمز نشود، چغندرها را به صورت سوا کامل بپزید و بعد از پخت به آش افزایش کنید. اگر قرمز دوست دارید، آب لبوها را به آن افزایش کنید.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه سالاد نخود و گشنیز

سبزی آش خرد شده را افزایش کنید و بگذارید همه ی مواد با هم بپزند. پیاز داغ و سیر داغ و نعنا داغ را به همراه زردچوبه سرخ شده به آش افزایش کنید.سماق ها را بشویید و با مقداری آب داخل قابلمه بریزید و اجازه بدهید بجوشد تا مقداری غلیظ شود. سپس آن را با مغز گردو به آش افزایش کنید و به مقدار لازم نمک و فلفل به آن افزایش کنید. و اجازه بدهید آش شما جا افتاده شود.

آش سماق تویسرکان :

%name طرز تهیه آش سماق به روش های مختلف

طرز تهیه آش سماق همدان

مواد لازم برای تهیه آش سماق تویسرکان (همدان) : برای 7-8 نفر

بلغور گندم 250 گرم
نخود و لوبیا سفید 100 گرم
گردو 150 گرم
 سماق خوشه ای نکوبیده 500 گرم
 چغندر (لبو)  750 گرم
 پیاز میانه 2 رقم
 سیر 1 بوته
 نمک، فلفل، زردچوبه، نعناع خشک به مقدار لازم

طرز تهیه آش سماق تویسرکان (همدان) :

برای تهیه ی آش سماق پایان حبوبات را از شب قبل خیس کنید.

حبوبات را پس از خیس کردن بپزید. بلغور را با آب داخل قابلمه بپزید و بعد حبوبات پخته شده را به آن افزایش کنید. بعد از پخت لبوها را پوست بگیرید و رنده کنید و به آن افزایش کنید. می توانید لبوها را بپزید و بعد کمی بکوبید تا حدی که خیلی له نشوند.

بیشتر بخوانید:  روش تهیه شیر زنجبیل + فواید شگفت انگیز شیر زنجبیل

مغز گردوها را خرد کنید می توانید آن ها را خیلی له کنید و یا کمی درشت تر باشند. سپس به همراه پیاز داغ و سیر داغ و زردچوبه حرارت دادن بدهید و به آش افزایش کنید. نمک آش را تنظیم کنید.

سماق را حدود نیم ساعت در آب ولرم خیس کنید. پس از نیم ساعت آن را صاف کنید و آب آن را به آش افزایش کنید. نعنا خشک را به آش افزایش کنید و اجازه بدهید آش جا بیفتد. اگر در حین پخت آب آن کم شد می توانید آب جوش افزایش کنید.

نکته برای تهیه ی آش سماق :

اگر دوست دارید آش سماق شما ترش تر شود، سماق ها را با آب مقداری بجوشانید و بعد صاف کنید و آب آن را به آش خود افزایش کنید.

 در این دستور می توانید از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید.

طرز تهیه آش سماق اصفهانی :

%name طرز تهیه آش سماق به روش های مختلف

درست کردن آش سماق اصفهانی

مواد لازم برای آش سماق اصفهانی :

 برنج نیم دانه  200 گرم
 سماق  500 گرم
 گوشت چرخ کرده  300 گرم
 سبزی  1 کیلو
 پیاز بزرگ  1 رقم
 نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
نعنا داغ به مقدار لازم
بیشتر بخوانید:  طرز تهیه خوراک مرغ با نان تورتیلا

طرز تهیه آش سماق اصفهانی :

سماق ها را حدود 1 ساعت در آب قرار بدهید. برنج را بشویید و با مقداری آب داخل قابلمه بریزید. اجازه بدهید بدهید برنج ها بپزند. سپس سبزی های خرد شده، حاوی: تره، جعفری، ترخون، گشنیز و کمی نعنا، را به برنج افزایش کنید. در این آش سبزی ها نباید درشت باشند.

به گوشت چرخ کرده، نمک و فلفل و زردچوبه افزایش کنید و آن ها را مخلوط کنید و خوب ورز بدهید. از گوشت ها به اندازه ی گردو بردارید و قلقل قلقلی کنید و داخل تابه ای با روغن سرخ کنید. پس از سرخ شدن آن ها را به قابلمه ی آش افزایش کنید تا کاملا مغز پخت شوند.

سماق خیس خورده را از صافی ردشدن بدهید آن ها را فشار بدهید تا عصاره ی آن ها خارج شود. آب سماق قرمز رنگ هست. آن را به آش افزایش کنید.

در پایان پیاز داغ و نعنا داغ را به آن افزایش کنید. و اجازه بدهید آش شما کاملا جا بیفتد.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه گندمک شیرین خانگی

گندمک شیرین خانگی طرز تهیه گندمک شیرین و خانگی خوشمزه و مقوی گندمک شیرین یا …